Prismodeller i en konsulentvirksomhed

11. april 2019

I dette korte skriv forsøger jeg at forklare de forskellige prismodeller, som typisk er at finde i konsulentbranchen, og dem som vi benytter os af her i HTML24.

bo, pristyper

Jeg fik i dag en e-mail fra en rigtig god kunde, som var i tvivl om, hvordan vi egentlig prissætter hos HTML24. Han spurgte ind til, hvordan det hænger sammen at en lille opgave, som måske kun tager 3 timer kan koste hvad der i princippet svarer til 4 eller måske 5 timers arbejde. Det er selvfølgelig et super relevant spørgsmål, så jeg formulerede et svar.

Dét svar har jeg prøvet at dele herunder, i en kort og simpel udgave.

Hvilke parametre afgør prisen?

Det overordnede mål for os, er at gøre vores kunder tilfredse. I forbindelse med den “mission” vil der, som udgangspunkt altid være følgende parametre at tage stilling til;

  • Hvad er den forventede kvalitet af produktet?
  • Hvad er den forventede pris?
  • Hvad er risikoen i forbindelse med prisen? Kan den variere?

Det er super svært at ramme det helt perfekte match mellem pris og kvalitet, så derfor er det meget ofte en forventningsafstemning, som kan være kompliceret.

Uanset hvad, skal kvalitet, risiko og pris dog hænge sammen.

Hvad ønsker kunder?

Kunden vil som udgangspunkt altid ønske den billigste pris og den højeste kvalitet.

Hvad ønsker vi?

Omvendt vil vi, som virksomhed, gerne sikre os, at vi får penge for vores tid, og den værdi vi skaber og leverer.

Pristyper

Der meget simpelt to pristyper, som vi kan tilbyde vores kunder:

  • Løbende timer (Taxameter)
  • Faste priser

Løbende priser

Priser efter løbende timer kan variere i stor grad. Prisen bestemmes ikke på forhånd, men stiger løbende indtil projektet afsluttes. Det er altafgørende for den endelige pris, hvad der nøjagtigt skal laves, hvor lang tid det tager, og hvilke uforudsete omkostninger der kan forekomme.

For at sætte det på en spids. Prisen kan være meget lav eller stikke totalt af.

Risikoen er i denne prismodel lagt over på kunden, idet er prisen variabel. Denne model vælges ofte, når en kunde ønsker et relativt simpelt problem løst . Der forventes som regel kun få, eller slet ingen uventede omkostninger i forbindelse med operationen.

Ved en løbende pris får du:

  • Muligheden for at prisen bliver meget lav
  • Risiko for at prisen bliver meget høj

Du påtager med andre ord selv den økonomiske risiko.

Hvis ovenstående ikke passer dig, og du ønsker noget mere sikkert, hvor risikoen er minimal, så kan du med fordel vælge et projekt med en fast pris.

Faste priser

Denne prismodel er selvfølgelig den mest populære iblandt HTML24’s kunder, da vi påtager os den største risiko i forbindelse med prissætningen.

En fast pris er vores “bedste gæt”.

Det er aldrig nemt at sætte faste priser på en fair måde.

I forbindelse med en fast pris indregner vi bl.a.:

  • Tid til løsning af problemet
  • Tid til dialog med kunden
  • Tid til research (oftest nødvendig)
  • Tid til at dokumentere ændringen
  • Tid til at sikre, at dokumentation/versionsstyringen opdateres
  • Risikopræmie

Man ved med denne løsning, hvad man betaler for, da risikoen er lav eller ikke eksisterende. Uforudsete omkostninger er derfor også med i prisen, og derfor kan man som udgangspunkt komme til at betale overpris, da man betaler sig fra risikoen.

Vælg denne løsning, hvis du ønsker:

  • En kompleks digital løsning
  • En fast pris fra starten
  • Minimal risiko, da denne flyttes over på leverandøren

Hver model har sine fordele og ulemper.

Essentielt er forskellen, om hvilken risiko man ønsker at påtage sig.

Udgivet 11. april 2019
Author
Af Bo Møller
Managing Director

Skal vi ringe eller skrive til dig? Udfyld felterne herunder.

Påmind mig

Afsøger du markedet?
Er du ikke klar til kontakt?
Så lad os påminde dig om en uforpligtende samtale.

Påmind mig

Tak for din interesse i HTML24!

Vi sørger for at påminde dig om