fb-head-tag-img

En håndfuld digitale sparetips i krisetid

I forbindelse med ‘corona-krisen’ tænkte jeg, det gav mening at nedfælde nogle af mine tanker omkring, hvordan man med digitale værktøjer kan spare penge i en krisetid. Se også min blogpost om remote arbejde eller deltag i debatten på LinkedIn herinde.

En digital købmands sparetips til krisetid

Jeg har samlet en række sparetips. Først med fokus på udgifter. Herefter (til sidst) mine idéer til nogle lidt mere aktive spareøvelser i form af digtitalisering/automatisering.

Jeg har nemlig i årevis været meget prisbevidst. Særligt hvad angår løbende, faste driftsomkostninger. Hvis man driver en virksomhed med høje faste udgifter og primært variable indtægter, så kan man blive enormt presset i en krise. Det er naturligvis banalt, men i opgangstider glemmer mange, at faste udgifter kan være en spændetrøje. Og ikke bare en spændetrøje – men en dræber.

Virksomheder dør, når de ikke har penge til at betale regningerne. Grundlæggende giver det os to parametre at skrue på, hvis vi vil overleve.

  • Udgifter
  • Indtægter

Ofte fokuseres der kun på indtægter (toplinje!), men særligt i krisetider kan man se på alle mellemregningerne fra toplinjen til bundlinjen – nemlig udgifterne.

Faktisk mener jeg, det er sund fornuft, at man som direktør, leder eller en anden form for driftsansvarlig løbende holder øje med sine udgifter. Særligt de faste. Uanset om der er krise eller helt almindelig drift.

Mine digitale sparetips

Her kommer de sparetips, jeg har haft i min Notes-app de sidste par år.

#1 Faste “små-abonnementer” som man ikke rigtig mener er store nok til at gøre en forskel

De fleste virksomheder med et par år (eller mere!) på bagen har en række abonnementer på diverse systemer. Her er nogle af de systemer, en typisk virksomhed som arbejder med internettet kan have:

  1. Fastnet- og mobiltelefonabonnementer
  2. Internetforbindelse(r) (Fiber, ADSL osv.)
  3. Elektricitet, vand, varme og øvrige driftsudgifter til lejemål/kontor
  4. Fragtudgifter
  5. E-mail software (Outlook og lignende)
  6. Photoshop og lignende software
  7. Dokumenthåndteringssoftware (Office og lignende)
  8. Interne chatsystemer (Slack, Teams og lignende)
  9. Versionsstyring (BitBucket, GitHub og lignende)

Kan du genkende noget af ovenstående?

Hvis du har styr på dit bogholderi, vil du sandsynligvis kunne slå op i dit regnskabssytem og se, hvad du egentlig har af leverandører/typiske udgifter over det sidste år og på dén måde få et indblik i, hvor pengene typisk forsvinder hen. Hvornår har du sidst forhandlet med leverandører af ovenstående? Hvornår har du sidst overvejet, om abonnementerne giver værdi for din forretning?

#2 De store abonnementer

Herunder er eksempler på abonnementer, som typisk fylder noget mere i budgettet.

  1. Husleje
  2. Frokostordning
  3. P-pladser
  4. Forsikringer

Alle ovenstående 4 faste udgifter kan der muligvis spares på. Hvornår har du sidst gennemgået mulighederne her?

#3 De dyre processer som kan automatiseres

Ja. Nu kommer det.

Nu vil jeg sælge dig idéen om, at du garanteret har nogle dyre, manuelle processer, som du bør automatisere. Det kan være, at din virksomhed i dag bruger ufatteligt meget tid (og laver mange fejl), når der eksempelvis skal faktureres hver måned. Hvorfor ikke automatisere dette? Eller hvad med  oprettelse af kunder i jeres CRM? Er dette koblet sammen med jeres ERP?

Her er de typiske projekter vi i Twentyfour (Tidl. HTML24) automatiserer:

  1. Bogføring af salg fra webshop direkte i ERP/bogholderisystem
  2. Oprettelse af kunder i ERP eller CRM automatisk
  3. Automatisk udstedelse af kursus-certifikater til kursus-virksomheder
  4. Salg af billetter online (i stedet for via post!)
  5. Test af software
  6. Overvågning af oppetid/nedetid på systemer
  7. Oprettelse af brugere på websites
  8. E-mail marketing systemer
  9. Sammenkobling af medlemssystemer og website, CRM og/eller kundelogin
  10. Digital selvbetjening til et væld af formål (indrapportering, download af regninger, bestilling af varer m.m.)

ALT herover kan automatiseres i en grad, så der kan spares store faste udgifter.

Faktisk kan en meget stor del af opgaver inden for marketing, salg, bogholderi og økonomi automatiseres. Så længe data og manuelle processer er involveret, kan der sættes strøm til processen.

Fang mig, hvis vi skal tale om ovenstående

Fang mig på bm@html24.dk, hvis vi skal tale om det.

Tak fordi du læste med.

// Bo Møller, adm. direktør, Twentyfour.